Friday, January 30, 2009

jongkang-jongkit??



“Lia, jomlah pergi usrah Lia, jomlah berdakwah Lia, ummah semakin koyak Lia, jomlah kita bangkit mengubah segalanya.”

“ Aku tidak mahu. Aku kena study! Markah semester lepas dah cukup teruk. Gara-gara dakwah, tarbiah dan program! Aku menyesal mengikuti semua itu. Bosan!! Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan,tapi banyak lagi skopnya. Bukan ke islam tu syumul? Kalau nak berjaya, kena study. Waktu study, studylah! Esok kalau dah berjaya, aku buatlah kerja dakwah tu. Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku, kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam..”

“ Lia, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang jongkit ...”

“Jongkang jongkit? Apa kau merepek ni? “

“Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam jongkang jongkit. Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah. Tu bukan dakwah namanya. Dan tu bukan belajar namanya!”

“ Habis tu? Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus. Tak boleh inversely proportional.”

“ Apa maksud kau?”

“ Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya”

“Aku tidak faham!”

“ Tak pe, aku terangkan. Macam gini, bila dah berdakwah tu, rasa senang je nak study. Bila belajar tentang mitokondria misalnya, boleh bayangkan betapa hebatnya Allah ciptakan mitokondria tu. Bila belajar tentang algebra, terasa kerdilnya diri. Bila belajar tentang Hukum Boyle, terasa akrab dengan Pencipta. Kenapa? Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah. Ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah. Rasa senang hati nak terima ilmu. Kalau orang lain study 1 jam, dia hanya perlu study 10 minit sahaja. Sebab apa? Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu”.

“ Aku tak pernah rasa semua itu. Lain tuh! Selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu tak ikhlas?”

“ Tak, itu bukan maksud aku! Cuma kena checklah sikit hati tu. Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak berlaku tarik tali dengan Allah.

“ Apa maksud kau tarik tali dengan Allah?”

“ Ok, aku berikan contoh. Misalnya waktu buat kerja dakwah tu, terdetik tak kat hati, banyak lagi yang tidak habis belajar. Terdetik tak kat hati, assignment banyak lagi! Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah. Ada keraguan dalam hati. Seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah.

Siapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongnya

Kita melakukan jual beli dengan Allah, tapi kita tidak bayar lagi. Kita berdoa, tapi tak de kesungguhan dalam doa kita. Kita berdakwah, tapi hati kita tiada dengan Allah.

“ Lia dah faham. Lia kena banyak muhasabah. Lia dah study dari tadi, tapi tak masuk-masuk Lia tahu itu maksudnya peringatan dari Allah Lia yang tahu hukum berdakwah tapi tidak mengerjakan kerja tersebut”



“Lia, sahabatku, seorang ibu pernah mengatakan, aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku. Setiap kali aku bergaul dengan jiranku, aku ingin mereka merasakan kemanisan iman dan Islam. Setiap kali jiranku melihat kebahagian rumahtanggaku, aku ingin mereka merasakan keindahan Islam. Lia, itulah yang inginku kubentuk dalam diriku. Aku ingin setiap perbuatanku menjadi manifestasi dakwah itu sendiri. Pelajaranku, hubunganku dengan keluarga dan sahabat, segalanya adalah dakwah. Moga kita bersama dalam usaha merealisasikannya. Lia, aku ingin berkongsi dua kisah, Pertama, mengenai kisah Assyahid Imam Hassan AlBanna dan kedua kisah sahabatku di Indonesia. Moga kedua-dua kisah ini dapat kita renungkan bersama. Menjadi motivasi buat kita untuk terus berada dalam mandala ini. Lia, kau pastinya arif mengenai Assyahid Imam Hassan AlBanna bukan? Dakwahnya menyinari hati umat manusia di saat itu. Dia berdakwah sehingga ke kawasan perkampungan di gunung-gunung yang tinggi. Semua manusia mengenalinya. Tanyakan sahaja di jalanan di saat itu, kenalkah kamu dengan Assyahid Imam Hassan Al Banna, pasti semua mengenalinya kerana kerja kerasnya di dalam perjuangan dakwah . Lia, aku akui sememangnya untuk berjaya dalam pelajaran, kita kena berusaha. Itu Sunnatullah. Tapi Lia, kemenangan Islam takkan tertegak dengan kata-kata, dengan mimpi sahaja. Untuk memastikan kejayaan dakwah, kita juga kena berusaha. Itu juga adalah Sunnatullah. Kemenangan Islam memerlukan pengorbanan dari pengikutnya. Lia, aku kongsikan pembacaanku dalam buku Detik-detik Hidupku karangan Assyahid Imam Hassan Al Banna; itulah rahsia kejayaan seorang Mukmin. Seorang sahabat di Indonesia pernah bercerita mengenai pelajarannya. Alhamdulillah, dia memperolehi yang terbaik. Dia ingin mempertahankan prestasi terbaik untuk Allah, agama Allah. Di sudut lainnya, dia tidak suka mengejar dunia, bersaing untuk berasa hebat. Dia hanya ingin memberikan yang terbaik sebagai hamba Allah. Dahulu dia bukan begitu. Dia pernah kecundang. Dia pernah bertanya kepada Allah ;

Ya Allah,
kenapa engkau mentakdirkan prestasi yang baik buat temanku? Apakah temanku itu punya alasan yang kuat sehingga Engkau menolongnya? Aku mempunyai mimpi yang besar untuk menegakkan agamaMu melalui pergerakan dakwah.
Maka aku mohon bahawa aku harus berjaya!


Lalu Allah memberitahu dirinya melalui suatu kisah sahabat yang dijamin masuk syurga, padahal seharian ibadahnya sama saja seperti sahabat yang lain. Dan ketika ditanya prinsip hidupnya, sahabat itu menjawab;

‘Aku tak suka membanding-bandingkan apa yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya. Aku yakin Allah Maha Baik dan menjamin kebaikan untukku dalam situasi sulit atau lapang. Aku akan tetap redha kepada Allah dalam situasi apapun. Aku akan tetap bersaksi bahawa Allah adalah Robb yang Maha Esa, meskipun gunung-gunung harta itu milikku atau aku tak punya harta sedikit pun.’

Lia, saya teringat email yang pernah saya terima dari seorang kawan. Tulisannya benar-benar terkesan di hati saya. Dia bercerita tentang seorang wanita yang terkena penyakit disebabkan poliovirus semenjak kecil. Kisah ini kisah benar. Saya namakan wanita ini Aya. Aya memerlukan tongkat untuk berjalan. Aya tidak berapa cantik, tidak slim dan tidak tinggi. Satu sahaja keinginan Aya, dia ingin sesiapa sahaja yang melihatnya mengucapkan Subhanallah. Keinginan Aya tercapai. Bila Aya belajar di sekolah menengah dan berjaya, manusia yang ditemuinya mengucapkan Subahanallah. Bila Aya berjaya masuk ke universiti, sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah. Bila Aya menyudahkan pelajarannya, sekali lagi manusia mengucapkan Subhanallah. Dan sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah apabila Aya mengahwini seorang lelaki yang kacak dan beriman. Orang ramai tertanya-tanya, apa yang mampu Aya berikan kepada suaminya. Takdir Allah menentukan yang sebaiknya. Allah mengurniakan Aya dan suaminya 3 orang anak yang comel dan sempurna. Sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah. Dengan kecacatanya, Aya masih mampu membuat manusia mengingati Allah. Sejarah menunjukkan kita bahawa rupa paras bukan persoalan utama. Ingat lagi tentang Abdullah bin Ummi Makhtum? Dia sahabat nabi yang buta. Dia mahu membawa panji bendera Islam. Katanya, buta menyebabkan dia tidak takut kerana dia tidak akan dapat melihat bilangan musuh. Akhirnya dia syahid. Mereka yang menemui mayatnya tidak dapat mengecamnya kerana terlalu banyak luka parah yang dialaminya. Subhanallah. Pasti Lia ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin. Dia cacat. Duduk di atas kerusi roda. Tapi apa yang telah dia lakukan? HAMAS berdiri dengan izzah. Musuh menggeruninya. Lia, kita sempurna. Ayuh lakukan sesuatu untuk Islam. Ayuh berada dalam saf perjuangan. Umat Islam harus meningkat. Hidup ini tiada erti tanpa perjuangan. Perjuangan yang sebenar pasti meninggalkan parut dan memerlukan pengorbanan. Kata Saidina Umar,

Tegakkan Islam dalam dirimu,
nescaya akan tertegak Islam di bumimu


ceramah maal hijrah,,

salam,,,
pgi2 g 2syen,,
lmbt pulok ari nh,,,tension r,,
mjur ad tmpt d dpn,,
hri ni ado plok pljr wak hal,,ponteng klaz bi,,,
oyk g tnds tpi gak xkn sejam!!
pdhl bru 1t day dy dtg 2syen 2,,
herm,,ashabab(pemuda) zaman skrg ni,,
blik2 mndi n tdo,,
dale kul 3 bgun n siap2 nk g umh nenek,,
mmg kebiasaan bg fmly sy mkn ramai2 d rumah nenek,,
blik 2 wak kijo skolh ckit n then g jale kat pantai,,
sbb sedaro dri guo muse ni nk g jale pata etep,,
blik2 2 mndi n siap g msjd
ad ceramah d msjid,,
smpena maal hjrah,,
penceramah xknl sapo tpi gak ore pulau melaka,,
dy crito la psl hijrah ni,,waktu ceramah,,dtg rombongan dri melaka,,,
memakai seragm hitam,,ada yg pkai purdah ad yg xpkai purdah,,
knl sorg bdak ni nm dy nur nabihah,,,cute la dy umo 11
dah hfl 5 juzuk dri Al-Quran,,
pdhl dy bru msok taun lps,,
herm,,bgus tol r bdak 2,,,
cg mereka nma cg asyikin,,
amik no dy,,sng ckit lau nk tny kalu ad mslh2,,
mereka dri skolh tahfiz as-solehah,,
herm,,,enth r,,xprnh dgr la plak,,blik lps mkn nasi mri ngadak bendo nih(pc)..
smbil2 wak kijo pai,,
wak folio,,nk print soale pai,,

Thursday, January 29, 2009

hurm,,menunggu hri esok,,iai2 b'day ibundaku,,,

salam,,lamo xupdate blog nih,,
almaklum la dah start skolh ni,,,
xdam nk bkk,,
tmbhn plak ma parent nk control adk yg ske maen pc sma cam encik F
huhu,,
sprti yg tlh d tulih,,
xsabar nk tggu hri esok,,,nk bg hadiah ko ummi ni,,
hadiah ni,,,
abah-beli
sy-balut
kak long-tulis ucapn kt krts,,
adik2 hok laen,,-tolong tengok jah,,
hurm,,,g2 la adat fmly kami,,
slh sorg msti ad tgs,,pdhl hadiahnya hny SATU

esok nk g tusyn,,
so mlm ni bru nk siapkn kijo hok cg sruh,,
huhu,,
biaso r,,xdam2,,
esok raidah ku akn ke tusyn dinamis,,,
haih,,xsabr rsanye,,hak3..
pelik r hri ni,,
demo ni thu nombo sy,,,
pakat duk col tny pasal kijo koloh,,mace la sy sudoh doh,,sengal tol la,,,
xpo r,,just that 4 this time,,,
sampai ketemu 6t ya,,,
wsalam,,

Tuesday, January 20, 2009

huh,,ltyh2,,

pg ni bljr sprti biasa,,ptg lak,,
g solat n g kluar kb teman kwn beli brg,,
then blik ke skolh coz ade perjmpaan rumah UNGU
blik 2 jupo saem lamo,,
bkpo dy x tgur ek??
hax3,,malu kalih,,nok turun jah de snyum,,,
btw,,kelmarin ade taklimat mudirah,,
ape yg sy nk kongsi dgn kwn2 semua adlh,,
7 RAHSIA KEJAYAAN,,,
1.objekti yg jelas n tepat,,
2.(tarikh)-bila akn aku capai kejayaan,,
3.sebab n alasan,,,
4.tindakan aku,,,
5.perubahan sikap,,
6.perubahan emosi,,
7.halangan n cabaran,,,

kalu pmr ni perlu,,,
-wak nota come,,
-muroja'ah,,
-tumpukan perhatian waktu bljr,,

hok perlu ado kullu mtpljrn,,
-nota
-buku rujukan
-buku teks,,

moga dpt mempraktik ape yg sy tulis d sni,,,

go0d luck 2 ma fwen,,
xspecially mr. F n A H,,
to mr. F jange duk miki pelik r deh,,

Sunday, January 18, 2009

demostrasi menentang isreal,,,

salam,,
hri ni ad solat hajat n demostrasi menentng isreal n mynelmatkn palestine,,,
solat hajat dlu,,,n then bru la wat pembakaran bendera israel n as,,
patung membntuk bush,,,tlh kami bkr,,
api yg sdg marak d hdpn kami,,,
marak lgi api dlm hti kerna mrhkn zionis2 ini,,,
ust, mengedrkn senarai brangan yg WAJIB d boikot
ust jga mngutip derma untuk mreka d palestine,,,
pd suatu msa dhulu,,kami tlh mengumpul sbnyk 1 juta tpi tdk sampai pd empunya,,,
sekak tgoh jale,,,
zionis tlh mngmbil wang tersebut,,
jd,,hny doa yg boleh kita beri kan,,,,,
kita ada kekuatan3x,,sprti yg d ucpkn oleh wakil pljr mmp pd pg td,,,
sblum ceramah bermula,,,
jd,,doakanlah moga2 wang yg derma smpai pd org nya,,,xsekak tgoh jale,,,
doa kan jga keselamatan mereka d sana,,,
setaka i2 sj,,kalau ssape nk tgok gmbr c-la ke laman web mmp,,,
www.maahadmuhammadi.com,,
mls nk msok kat cni,,
klah,,for tomorrow,,,
bangkit lh wahai ank bngsa kita bina kekuatan!!!
k juz that 4 today,,
wassalam,,

Tuesday, January 13, 2009

ltyh+sjuk+lapar,,

salam,,,
hri ni start duk klaz yg tlh d tetapkn,,,
stlh d ssn,,sy still d klaz i2,,
herm,,xpe2,,beso doh,,
alhamdulillah r dpt tmpt kt dpn,,
kalu duk blakey,,sy oyk ko ummi sruh tukar skolh,,
hola doh mato jns bole,,[rabun]
hurm,,,hri ni mso first kali,,,
ac a.k.a bahasa arab komunikasi,,
ust. msok n then oyk,,
"hri ni cri plok 10 perkataan yg awk xphm"
kami pom jwb,,
"bereh ust"
cri2,,,siap la wak nyow,,
sesapo hop nok kongsi ilmu bleh r komen kt fs sy,,,
sbb boring lajop ust pom sruh sy tulih nmo pljr2 lam klaz 2,,
huh,,CRAMP META TGNKU,,,
mso ke2 plop,,,gpo eh??xigt doh,,
haA,,akhlak,,xmsok coz ust dpt cahaya mata ke5,,
sapa rehat,,lps rehat,,,
pai,,,hurm,,bru bljr tjuk pertama,,,
po skalo r,,n then sn,,,
best3,,pehe gpo hok cg ajr,,kalu xpehe cg ajr jgok bia pehe,,,
chapter 1,,,respiration,,
n then last kali hadis,,,
herm,,,xthu tjuk gpo,,xigt nok tny ustzh,,,
kelik r,,,
aduhai,,,huje la plok,,,
terpaksa meredah huje,,ajop nok g 'shopping' hri ni,,tpi gak xjd la,,
esok bukali,,,insyaAllah,,,
redah huje sapa kt stesen bas,,,mjur xterlps bas,,,
naik bas,,erk,,,sjuk3,,air-cond etep,,
uh,,sesok weh bas,,,mjur ado tmpt ddk,,sapa d rumoh adk plop wak perangai,,
ngenak xbrtmpat,,doh la sjuk+ltyh+lapr,,,
nok pese sero,,,k lah kul 12 doh ni nok chow dlu,,esop skolh,,

congrat 2 ma wen yg dpt 10a pmru bru2 ni,,
terutama ma best fwen encik F

~daaaaa~

Friday, January 9, 2009

hari yg mendebarkan,,,

kelmarin iai2 hri khamis bersamaan,,8/1/09,,
ialah hri keluarnye result PMRU n SMU,,
huh,,debar2,,pgi2 siap nok g skolh,,
aduhai kol 7 suku xtolok ag,,
sy pom oyk la
"abah,cepak la lwt doh ni,,doh la hri ni nop amik result"
phtu kak long pom,,
"alos,angoh ni sumguh la,,result 2bik kul 2 la,,buke pgi2 buto ni,,
semangat dyo nih.."
kate nyer kak long ku lar..
phtu naik keto,,,sapa kul 7:45 tepat2,,,(menurut jam tgn ku)
bljr,,,bljr,,,bljr,,,
setiap masa cg masok,,,
kecuali maso rehat,,hehe,,
kul1:25 cg pggl g thobur,,,
pns2,,,wktu ni mls nk ckp,,
semua kwn2ku,,,
pucat ado,,
debar ado,,
bilo result umum,,,
ado hok jerik kes berjaya,,,
hok jerik kes xberjaya pom ade,,,
sy??
erk,,,,2-2 kot,,,hak
kul 3 stgoh tepom ummi,,,
tny ummi blik doh ko dop lgi,,,
alhamdulillah ummi dok balik ag,,,
ish3,,waktu dpt result 2,,??
huh,,,mitok2 xdop C,,D,,apatah lgi E,,
kalu bleh nop A blako,,
alhamdulillah,,,wktu col ummi kak long pom oyk jgok ko abah,,,
alos la,,xleh tggu r bdop ni sore,,
herm,,blik2,,tdo,,hehe,,