Saturday, December 27, 2008

g bukit keluang??

hurm,,,yeah!!!!!!!!!
best3,,,
berolak kul 3,,,
smpai kul 5,,
de tdo meta,,,
tpi lego coz sblom 2 mmg skit palo,,,

ok2,,smpai2,,xjupo cri blik,,aduh,,,
prast molek,,
cri2,,jupo la,,
duk depe mato jah,,btol2 di dpn pgr,,
msok2,,,g mndi nthen smbong tdo,,,hak,,

wktu mlm ni la yg xske ni,,,
g mkn,,,kt d'kolam bukit keluang restoran,,,
tpi yg problem nyer,,,
lps mkn 2,,,
berlaku x-ciden yg x d ingini...
~secret~
argh!!!!!
tension tol wktu 2,,,
mjur la dh hbs mkn,,
sbb musabab berlaku x boleh d berithu,,,
blik ke bilik,,,
tros tdo,,

bgun pgi esok,,ma parent g cri make,,,
hok laen msih landing d ats mahligai yg empuk lgi selesa,,,
but not me,,,
sy tgoh lyn sehati berdansa,,
mjur x joget mjur,,
joget pom buke 0re tau,,
xjd g mndi kole lgi prast,,,
ngemah2,,n then balik,,,

Tuesday, December 16, 2008

CINTA,,

CINTA??

S
uatu ketika Syawal terlibat pembicaraan dengan gurunya….


Syawal mempertanyakan makna cinta dan gurunya pun menjawab:
“Masuklah kedalam hutan, pilih dan ambillah satu batang ranting yg menurutmu paling baik, tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke belakang.Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut”.

Maka masuklah Syawal ke dalam hutan dan keluarlah Syawal tanpa membawa sebatang ranting pun.Gurunya bertanya, maka jawab syawal: “Saya sebenarnya sudah menemukan ranting yang bagus, tetapi saya berfikir barangkali didepan saya ada ranting yang lebih baik. Tetapi setelah saya berjalan ke depan ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yg terbaik. Maka saya keluar hutan tanpa membawa apa-apa”.

Guru itupun berkata: “ Itulah makna Cinta ”.



Lalu Syawal pun bertanya apa makna perkawinan. Guru pun menjawab: “ Sama seperti ranting tadi, namun kali ini engkau haruslah membawa satu pokok yg kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan”.

Maka masuklah Syawal ke dalam hutan dan keluarlah Syawal dengan membawa pohon yng tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu indah.Gurunya pun bertanya, maka jawab syawal: “Saya dapati pohon yang indah daunnya, besar batangnya.. Tetapi saya tak dapat memotongnya dan pastilah saya tak mampu membawanya keluar dari dalam hutan …. Akhirnya saya tinggalkan. Kemudian saya temukan pohon yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya fikir mampu membawanya kerana mungkin saya tidak akan menemukan pohon seperti ini di depan sana. Akhirnya saya pilih pohon ini kerana saya yakin bisa merawatnya dan menjadikanya indah”.

Lalu sang guru berkata: “ Itulah makna Perkahwinan ”.

Begitu banyak pilihan didepan kita seperti pohon pohon beserta rantingnya didalam hutan, tetapi kita mesti menentukan satu pilihan dan bila terlalu memilih tidak satu pun akan kita dapati, kerana kesempatan itu hanya sekali dan kita harus terus maju seperti waktu yang bergilir ke depan, yang tidak pernah tersimpan pada hari kelmarin dan bersemayam pada masa lalu kita.



Disakitkan-NYA kite sekejap, tapi cepat-cepat disembuhkan semula kerana cinta-NYA, disusahkan sedikit agar insaf namun segera di senangkan semula, itulah belaian-NYA.Dimarahkan juga kadang-kadang kerana sayang, namun tidak lama kerana kasih-NYA.Dipangil-pangil kepada-NYA, untuk meminta itu dan ini, Tuhan amat melayani hambanya, tapi si hamba tidak peduli langsung!!

TOP UP

TOP UP??

"Maaf,baki anda tidak mencukupi untuk membuat panggilan
”..

Kita sering saja mendengar perkataan ini daripada operator telefon apabila kita kehabisan kredit.Selalunya,apabila kita ingin membuat panggilan,lebih-lebih lagi kepada yang tersayang,apabila mendengar perkataan ini keluar dari telefon,kita akan berasa kecewa dan terus bergegas mencari bekalan ‘topup’.Kita akan memastikan bahawa kredit kita sentiasa penuh.Tetapi,pernah tidak kita aplikasikan ini kepada sesuatu yang lain?

Cuba kita bayangkan.Satu hari,satu suara berkata kepada kita..“Maaf,pahala anda tidak mencukupi untuk membolehkan anda masuk ke syurga”.Pernah tak kita berfikir seperti itu?Bayangkan di hari kebangkitan nanti,perkataan seperti itu diucapkan kepada kita.Bagaimana agaknya perasaan kita ketika itu?Apakah kita masih boleh men ‘top-up’ pahala kita di saat pahala amalan kita yang terlampau sedikit ini dihitung.Bayangkan rasa kecewa yang menyelebungi diri kita,melebihi segala kekecewaan kita gagal dalam peperiksaan di dunia,kecewa dalam interview,kecewa dalam kerja,dalam segalanya.

Kita selalu menangis apabila kita kita kehilangan sesuatu yang amat berharga kepada diri kita.Tetapi,pernah tidak sekali kita menangis mengenangkan dosa-dosa silam kita.Pernah tidak kita mendengar kisah-kisah para alim ulama’,tabi’ tabii’n dahulu,yang selalu menangis mengenangkan dosa mereka yang sedikit.Sedangkan kita? Dosa kita terlalu sedikitkah berbanding mereka yang menyebabkan terlalu sukar untuk kita menitiskan air mata.Tetapi,apabila kekasih kita meninggalkan kita,sampai bengkak mata kita menangis.Betapa lemahnya iman kita..

Ingatkah kita akan kisah Syadad bin Aus? Kenal siapa Syadad bin Aus? Kata Abu Darda’ ..“Setiap umat ada orang fakih,dan antara orang fakih umat ini ialah Syadad bin Aus”.Kembali kepada kisah Syadad bin Aus.Satu malam,Syadad bin Aus hendak tidur,tetapi dia tidak dapat tidur dan hatinya gelisah.Maka dia berkata “Ya Allah,nerakaMu menyebabkan aku berjaga malam,dan hilangkanlah daripadaku rasa mengantuk ini”.Lalu,beliau bangkit dan solat sehingga Subuh.Kisah bagaimana seorang Fakih yang takutkan neraka sehingga tidak dapat tidak tidur malam..Adakah sekuat itu iman kita? Sahabat-sahabat kita di Palestin berjuang mengangkat senjata dan bermati-matian menentang golongan kuffar,dan kita? Hendak mengangkat mata dan selimut untuk pergi solat Subuh berjemaah pun kita tidak mampu,inikan pula hendak pergi berperang.

Mari kita sama-sama muhasabah diri kita..

Suka untuk saya bercerita kisah seorang sahabat Nabi bernama Amir bin Said.Pada zaman pemerintahan khalifah Saidina Umar al-Khattab.Ketika itu,beliau baru sahaja mendirikan rumah tangga.Saidina Umar hendak melantik seseorang untuk menjadi Gabenor di negara Kufah.Dengan berasaskan takwa,Saidina Umar menawarkan jawatan tersebut kepada Amir bin Said,tetapi beliau menolak kerana amanah tersebut terlalu berat bagi beliau.Saidina Umar berkata kembali “Kenapa kamu memilih aku menjadi khalifah sedangkan kamu tidak di belakang aku?”.Akhirnya,Amir bin Said menerima jawatan tersebut dan Saidina Umar memberikan kepada beliau sejumlah wang untuk beliau bertugas sebagai Gabenor di Kufah.Said bin Amir sebaliknya tidak menggunakan wang tersebut untuk dirinya,bahkan bersedekah kepada fakir miskin.Ketika menjadi gabenor di Kufah,pernah penduduk Kufah membuat aduan tentang kepimpinan beliau.

Penduduk Kufah mengadu tentang 3 perkara ; pertama(1),Said bin Umar tidak keluar dua kali dalam masa sebulan.Kedua(2),beliau lambat keluar untuk bertugas pada waktu pagi dan ketiga(3),beliau tidak keluar pada waktu malam.Dengan tawaddu’ Said bin Amir menjawab aduan-aduan tersebut.Beliau tidak keluar dua kali sebulan kerana beliau hanya mempunyai pakaian sehelai sepinggang.Dua hari itu digunakan untuk membasuh dan mengeringkan pakaian beliau.Beliau keluar lambat pada waktu pagi kerana beliau tidak mempunyai khadam atau hamba.Beliau dan isterinya melakukan sendiri semua kerja-kerja rumah.Beliau tidak keluar pada waktu malam kerana beliau memperuntukkan malam beliau hanya untuk beribadat kepada Allah.

Itulah satu contoh kepimpinan dan tauladan yang sepatutnya kita contohi.Walaupun bergelar gabenor,beliau tidak bermegah-megah dengan jawatan itu,bahkan semakin tawaddu’ dan rendah diri.Hendaklah kita memperuntukkan malam kita untuk beribadat kepada Rabb al-Jalil dan tidak mengisi sepenuhnya malam kita untuk melunaskan permintaan manusia kerana untuk memenuhi kehendak semua orang adalah sesuatu benda yang tak mungkin tercapai.Ubatilah hati kita selagi peluang bertaubat masih terbentang dan janganlah menunggu sehingga terbentangnya maksiat-maksiat kita di hari akhirat,baru kita hendak menyesal kerana seperti pepatah melayu “sesal dulu pendapatan,sesal kemudian tiada berguna” .

Berkata ulama’,terdapat 9 perkara yang boleh meng'islah(ubah)kan hati :

1.Membaca al-Quran dengan tadabbur dan memahami maknanya.
2.Mengosongkan perut dengan mengurangkan makan
3.Bangun malam dengan beribadat
4.Bermunajat pada waktu sahur
5.Berdamping dengan orang Soleh
6.Diam daripada perkara-perkara tidak bermanfaat
7.Uzlah daripada orang jahil
8.Jangan selalu bersama mereka(orang jahil)
9.Makan benda yang halal

Konklusinya,marilah kita sama-sama merenung dan menangisi dosa-dosa kita lakukan.Tidak rugi untuk menitiskan air mata kita kerana takutkan Allah kerana titis-titis air mata kita dan amalan-amalan baik kita umpama ‘top-up’ yang akan mengisi ‘kredit’ untuk kita pada hari perhitungan nanti,insyaALLAH..

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah,gementar hatinya..dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka..bertambah(kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal” (Al-Anfal,2)

Monday, December 15, 2008

hurm...perkahwinan yg,,,,,,,,,,,

3 hri g umah nenek,,,
mcm2 yg t'jd,,,
ade sedih,,,ade pahit,,
ade manis,,ade suka duka,,,

lbih bnyak duka dri suka,,,
prgi naik bas,,
best la gak tpi boring r,,
nk dgr radio driver bas x bkk,,,
tpi mjur ade bdak cute 2,,,
hehe,,
smpai ptg lam kul 4,,

hri ke 2...(jumaat)
biase r,,,
pgi2 lg siap,,,
acu nak akad nikah,,,
prgi kul 1 tp solat tgh jln,,,
sy x prgi sbb xmuat keta,,
ramai wo0,,
semua adik-b'dik abah blik,,
ade 6 org,,
biase r ank b0ngsu,,,,
msti semua dtg,,,

hri ke 3,,(sabtu)
prgi kenduri umah mak sue,,,
pgi2 lg b'siap...
kul 12 bru b'tolak...
herm,,,,
smpai kul 2,,,
smpai2,,,bpa mertua acu ckp ktorg dtg lwt,,,
lewat??
btol r jnji kul 2,,,
tpt2 kul 2 smpai,,,
enth r,,,hal org tua mls nk ikut cmpor,,,

hri ke 4(ahad),,
wat kat dewan 2..
ish3,,duit xbnyk tp nk wak kt dewan,,
hurm,,
mmg hri ni sy ltih sgt2,,
jd org yg bgi2 ccenderahati,,,
jln2,,
"ni ank li kew yg dri klanatan??"
pe lg ye je la,,,
hehe,,
blik2,,mndi n solat,,,
trus tdo,,,
kul 8 mlm bru bgun,,,
huh,,lame nye,,,hehe,,
mlm 2 tdo lwt sbb nk kemas bju,,,

esok 2,,,
pgi2 pergi naik keta abg gai....
prgi stesyen bas,,
cri2 bas hah jmpa la,,,
blik cm biase r,,singgah bbrpa tmpt n last turun kat stesen bas yg dkt dgn skolh ku,,,
huhuhu,,~
blik2,,,mndi n tdo,,,hehe,,ltyh gile,,,pening~
dlm bas rsa cm nak muntah jew,,,

stkat 2 je la,,

Wednesday, December 10, 2008

sehari g jale,,,

mulo2,,
bgun pgi,,,
siap2,,
ummi oyk,,bwok bju spare,,
maybe blik kul 11 male,,
hah??!!
so ag,,
hri ni g 5 tmpat,,

mulo2 g kuala krai,,
huh,,jauh la,,,
kul 10 stgoh tolok,,
kul 12 g2 r bru sapa,,
g jale umoh datok angkt,,
wah best!!!
makan ekor sup lembu,,
best3!!

rmah ke 2 lak,,
kat pasir mas,,
rmoh sedara,,
herm,,,notim juz borak2,,
n chau,,
lame r borak,,
hak3,,
kul 4 bru sampai..
nop dkat kul 7 bru balik,,
huh! jam jalan,,,
mjur la kjp jew,,

g rmoh yg ke 3 lak,,
rumah nenek sedara,,
huh!ramai!!!
gege gegok rumoh,,
make2,,
pahtu kelik,,
bual jgop,,
hak3,,

ke 4 lak umoh nenek,,
huhu,,
g sajo2,,
pahtu gak kelik,,
hehehe,,

n the last,,,
my home,,
hak3,,
blik 2 ado ore mari,,,
hurm,,doh la ltyh doh,,
bia r lyn gak,,
adush!!
bdak kecik ni!!
mjur x jatuh,,

nyipe2,,
pah2 gak g tdow,,
tdow lak mmpi ngaruk,,
argh!!
tension,,,!!!
takat 2 jelah hri ni,,,
~tq sbb sudi bco~

Monday, December 8, 2008

bnyk berlaku hri ni,,,ade manis,, ade pahit

hri ni adlh hri rya korban,,
'pokcik2' akn d sembelih,,,
pg2 td bgun solat subuh pas2 smbung tdow balik,,,
t'lajok la weh,,,xsmpat nak solat raya,,,
hurm,,,sedeyh,,,;(

lps pd 2 my grandparent pom dtg beraya,,
huhu,,windu ko suemah,,dah sebln xjmpa,,

g kat melih lembu,,
hurm,,,letyh kakloh,,
(pdhl x tolum pom,,,)
tolom gak
tolong tgok
tolong jg budop,,
tolong jago beg,,
tolong jgo kunci,,
gapo lg ek,,
tau,,mace2 la,,,
lps pado d sembelih kul 11 lbh g2 r,,
huje lebat,,
hah!!!
sudoh doh la,,,
d terus kan jgk,,,
huje 2 lps semo lembu selamat d tumbangkn,,,
yg last 2 yg ssh,,
yer la dpn mata dy,,dy tgok kwn2 dy d sembelih,,,
dlm wak2 sibuk2 ni smpat jgak adeknya si F ni ngenak sy,,
herm,,,xtau la,,
dy bg msj dlu kate sy lak mizcol,,
entah la,,,,
potong2,,kerat2,,bagi2,,bahagi2,,
kul 1 bru blik rumoh,,

sapa jah d rumoh,,trus mndi,,
hermm,,,sedara dr tmn sari lak dtg,,huh,,
ltyh2,,
pah2 g rumoh nenek pul0k,,
g deknuh,,tol0ng h0p nuh plop,,,
hurm,,,ltyh2,,
mjur la smaye z0hor dlu td,,
gi jale umoh p0k daro plop,,
g make2,,
pah duk tgok tv 2,,
tetiba gelap,,
up0nyo,,sy terlelap kt sofa,,
hak3,,
kjp jew,,

singgah umoh ma nop hntr ma rumoh yo,,
sie kow ayoh dup sore,,

pah2 blik r,,sapa2 d rumoh,,,
argh!!!
konci rumoh tggl kat dlm,,!!!!
ni syakir la pnya psl,,
dah sy ni ltyh sgt,,
xtolong ape2 pon,,

ali pom,,blik semula g amik besi n gergaji,,
ali,abah, n syakir,,
gaji mangga grill,,
gruk2,,grak2,,
wak 2 jd lah,,
sy pom msok2,,
g msok dale blik,,,
tdow,,,
hehe,,bru kul 9,,
tdow2,,wak2 tdow 2 nenek saudara yg bongsu dtg,,
ah,,malah caro eh,,along ado,,
kul 11 bru bgun,,
huh,,,bru segar ckit bdn,,

ltyh la hri rya korban ni,,
tpi hapening,,,
best,,,
taun ni korban tuk along,,,
sy waktu drjh 6 dlu,,,

ni lah gmbr waktu di tmpat sembelih,,,

argh,,,,,,,!!!!!!!!!!!!esok2 la sy msok kan,,,
laptop ade prob,,,

k lah stkat 2 jew,,,
hri raya yg pling best,,huhuhu,,
esop g jale kat kuala krai lak,,,
hehe,,
salam
~tq sbb sudi bca~

Saturday, December 6, 2008

hurm,,,5 hri duk rumah kwn,,,

1st day,,,
mcm biase,,biase r mlm 2 kul 3 bru tdo,,
awl ckit dr duk kt rumah,,,
enthlah,,,
boring gak,,,

2nd day,,,
like 1st day gak,,,
tp mlm ni tdow lwt ag sbb tgok cito hindustan,,,
hak33
kul 4,30 bru tdo,,
hish,,,nak wat cmner,,dah mata ni segar jew,,
lau ade tenet kat umah kwn 2 xlh boring sgt,,,
bleh amik nota dgn din,,,

3rd day
boring tlh menguasai diriku,,,huhu
hri ni boring sgt2,,,
xthu nak ckp pe lg,,,
prgi lah jln2,,dgn kwn,,

4th day,,
ummi dtg!!
yeah!!
cek ni oyk ummi nok mr amik wak kelik,,,
huhu,,bleh r nop update blog ni,,,
tgop2,,,
ummi pulop g tdow c2,,,ummi ltih lajop bukali,,,
xpo2,,,sabar2,,

5th day
hurm,,,,
pg 2 sy bgun lwt sgt,,,mjur xt'lps wak2 subuh,,,
lps solat smbung tdow thn nyo,,,
hurm,,,
along lak bkn nk kjut kan org,,,
kul 12 bru bgun,,,mmg malu r,,,
huhu,,ptg 2 kul 5 bru smpai kat rumah,,,

semalam
nak update smlm,,,
tp abah xbg,,,
kate nyer..
"esok ade,abah nak siapkan keje ni"
huhu,,(bkn klantan)
org perak,,,huhu,,

ckp psl perak,,,
dlm bbrapa hri lg,,,
sy akn ke ipoh,perak,,
sbb temankan ayah sy pulang,,
juz i n my dad,,,
my mom xleh balik coz kena periksa kertas SPM,,
my fmly yg laen pom xnak balik,,,
hurm,,,
xpe2,,
sy pom dah lame xjmpa fmly kt sana
(pdhl wak2 raya dah jmpa)

k lah,,
stkat 2 aje la,,,
doakan keselamatan sy yer???
~tq sbb sudi bace!!~

Monday, December 1, 2008

hr yg membosankan,,,

t0day is the boring day,,
xthu la,,,
mjur la ade tenet ni,,
bleh maen fs,,hak33
cr la web sej,,
yes,,at least,,bleh la note sej,,
sesape nk bc note yg cg adie wat search sndr la,,
hak33
ok la,,lau nk,, bkk blog sej??pmr...
kat c2 ade sy ltk,,
k lah nk smbg wat keje ni,,,

hermm,,,,
ajoknyow nok chatim nga din,,
tp dyow offf lak,,,
hurm,,,
nop tny sal blog ni,,,!!!
lau sy dup umoh awk sy kjutkan awk tau dop,,,
huhu,,
k lah,,bowrim...
xtahu nop wak gpow,,,
nak off la,,,